Skip to main content

„Jsme na začátku přechodu na nové rámcové vzdělávací programy, na jejichž základě si školy budou vytvářet své vlastní školní vzdělávací programy – tedy rozhodovat o tom, co, kdy a jak se budou jejich žáci a žákyně minimálně v následující dekádě učit. Zásadní je, aby byla reforma kontinuálně a srozumitelně vysvětlována a odůvodňována, což by již mělo probíhat, ale nad rámec obecných frází se neděje. Pokud reforma nebude přijata těmi, kdo ji mají realizovat, proběhne pouze formálně. I přitom však školy zaměstná natolik, že jim omezí kapacitu soustředit se na jiné oblasti.

Reforma navíc může prohloubit rozdíly mezi školami a v důsledku také mezi žáky a žákyněmi, posílit spádovou turistiku atd. Proto je nezbytné její průběh s oporou o data průběžně monitorovat a zároveň školám poskytovat cílenou podporu.“

Zuzana Šalamounovároděkanka pro studium učitelských programů a celoživotní vzdělávání, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity