Skip to main content

„My máme v oficiálních strategických dokumentech dobře pojmenováno, čeho chceme ve školství dosáhnout – poskytovat mladým lidem kompetence potřebné pro život, dbát na jejich well-being a zajistit rovnost ve vzdělávání. Problém je v tom, že jde o velmi obecné koncepty a chybí nějaký ‚překlad‘ do každodennosti. V této chvíli například přistupujeme ke kurikulární reformě a nemám pocit, že bychom měli shodu na tom, co je to kompetenčně pojaté kurikulum, a jak ho budovat. Jakákoli změna oproti zažitým vzorcům není triviální věc, učitelé musí výborně rozumět smyslu reformy i ‚technologiím‘, které je možné použít. Pro reformu vzdělávání potřebujeme teoreticky vyzbrojené a reflektivní učitele, kteří dokážou citlivě pozorovat školní realitu, přemýšlet o ní a vyhodnocovat dopady svých pedagogických postupů. Klíčové je tedy podpořit učitele, aby takoví mohli být.“

Klára Šeďováprofesorka, Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity